Статті

ПОЛЕГЕНЬКО НАТАЛІЯ СВЯТОСЛАВІВНА
Викладач ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище моди і стилю

«Компетентнісний підхід до вивчення предмета
«Основи галузевої економіки та підприємництва»

  Компетентнісний підхід до процесу та результатів навчання набув поширення відносно недавно в результаті пошуку нових шляхів  модернізації української освіти, в тому числі і професійної. Звернення до цього інструменту пов'язано з бажанням визначити і внести зміни в освітній процес, необхідність в яких виникла через трансформації, що відбуваються в суспільстві. 
  Компетентнісний підхід у освіті передбачає продуктивний розвиток учня, підвищення можливостей формування його особистості, адаптації у сучасному суспільстві. Новий підхід ґрунтується на ідеї, що джерело розвитку знаходиться у самому учні, у його суб’єктивному досвіді. А педагог є тільки організатором навчального процесу, консультантом.
  Перехід до компетентнісного підходу в системі професійної освіти означає: переорієнтацію з процесу на результат освіти в діяльнісному вимірі; зміщення акценту з накопичування нормативно визначених знань, умінь і навичок на формування й розвиток в учнів здатності практично діяти, застосовувати досвід успішних дій у конкретних ситуаціях. 
  Педагогічні працівники ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище моди і стилю» знайомі з поняттям «компетентнісний підхід» з 2007 року. Поштовхом до оволодіння цією педагогічною інновацією стала участь навчального закладу у експериментальній діяльності, яка була пов’язана з розробленням державного стандарту професійно-технічної освіти з професії «Кравець». До пошукової роботи були залучені не тільки педагоги, що викладали профільні предмети, але й викладачі предметів загальнопрофесійної підготовки. В результаті апробації експерименту були отримані позитивні результати, які стали підставою для подальшого використання компетентнісного підходу до викладання предметів професійно-теоретичної та професійно-практичної підготовок.
  Слід зауважити, що за останніх 7 років педагогічної діяльності було здобуто цінний педагогічний досвід щодо реалізації компетентнісного підходу до викладання предмета «Основи ринкової економіки та підприємництва». 
На сьогодні розуміння основних законів ринкової економіки є актуальними і життєво необхідними для працівників різних професій. Тому так важливо навчити майбутніх кваліфікованих робітників орієнтуватись у середовищі з ринковими відносинами, мати вплив на розвиток цих відносин і безпосередньо приймати в них участь; відчувати себе більш впевненими в своїй майбутній професійній діяльності.
  Практичний досвід викладання предмета «Основи ринкової економіки та підприємництва» з використанням компетентнісного підходу дає підстави вважати його ефективним з точки зору набуття учнями, перш за все, навчально-пізнавальних компетенцій.
  До складу навчально-пізнавальних компетенцій належать такі вміння:
- ставити і поясняти мету навчально-пізнавальної діяльності та організовувати її досягнення;
- здійснювати планування, аналіз, рефлексію, самооцінку своєї навчально-пізнавальної діяльності;
- ставити питання до спостережуваних фактів, відшукувати причини явищ, виявляти своє розуміння або нерозуміння щодо досліджуваної проблеми;
- ставити пізнавальні завдання і описувати результати, формулювати висновки;
- доповідати про результати свого дослідження з використанням комп’ютерних засобів і технологій (текстові та графічні редактори, презентації).
  Учні підчас вивчення предмета набувають креативних навичок продуктивної діяльності, здобувають знання безпосередньо з реальності, оволодівають прийомами дій у нестандартних ситуаціях, евристичними методами розв’язання проблем. У рамках цих компетенцій визначаються вимоги відповідної функціональності грамотності: вміння відрізняти факти від домислів, узагальнення логічних понять, які виражають суттєві сторони явищ і процесів.
  У практичній навчальній діяльності реалізуються такі напрями формування навчально-пізнавальних компетенцій:
1) використання історичних відомостей, висловлювань;
2) створення проблемних ситуацій;
3) застосування елементів цікавості на уроках;
4) організація і проведення нестандартних уроків і заходів;
5) застосування завдань практичної спрямованості.

  Перший напрям полягає у використанні на уроках відомостей з історії економічної науки. Варто зауважити, що історичні факти, розумно введені у змістовну канву уроку, дають змогу учням зрозуміти, що економіка, як наука про виробництво та економічні відносини реального світу, виникла і розвивається на основі практичної діяльності людини. Окрім того, історія допомагає сформувати в учнів уявлення про економіку, як частину загальнолюдської культури.
Таким чином, учні з одного боку, більш осмислено і глибше освоюють навчальний матеріал, а з другого – збагачують та розширюють своє світосприйняття. 
  Осмислене навчання, засноване на розумінні історичних фактів, значно продуктивніше і досягається різними прийомами. Наприклад, на уроках проводяться хвилинки історії або пропонується учням самостійно знайти відомості з історії економіки. З чималим інтересом учні готують повідомлення та презентації за темами: «Платон та його роль в економіці», «Тюльпанова лихоманка в Голандії», «ЛіЯкокка та компанія Крайслер» тощо.
  Учнів цікавлять біографії видатних економістів, щодо яких вони дискусують, активно дописуючи свої думки на сторінках інтернет-блогів,  створюючи тематичні підбірки, дайджести, фактографічні збірники.
  Отже, використання історичних відомостей сприяє розвитку пізнавального інтересу учнів та формуванню  навчально – пізнавальних компетенцій. Але цей напрям – не єдине джерело стимулювання пізнавальної активності в процесі вивчення предмета «Основи ринкової економіки та підприємництва». 
  Другий напрям на шляху формування навчально-пізнавальних компетенцій – створення на уроках проблемних ситуацій, що впливають на моделювання розумових процесів учнів.    Сутність проблемних ситуацій зводиться до виховання та розвитку творчих здібностей учнів, до навчання їх системі активних розумових дій. Ця активність виявляється в тому, що учень, аналізуючи, порівнюючи, синтезуючи, узагальнюючи, конкретизуючи фактичний матеріал, сам отримує на його основі нову інформацію.
  Основою проблемного уроку є взаємодія викладача і учнів, коли між ними розвиваються діалогічні взаємостосунки під час вирішення проблеми. Тому викладач створює проблемну ситуацію, а потім організовує з учнями обговорення щодо її вирішення.
  Основи ринкової економіки та підприємництва – це ідеальний предмет для створення проблемних ситуацій. Саме на цьому уроці у учнів виникає багато проблемних питань.   Розв’язування таких проблем викладачем разом з учнями досягається різними шляхами і методами: через проблемне викладання навчального матеріалу, організацію частково-пошукової діяльності, організацію дослідницької діяльності. 
  Третій напрям на шляху формування навчально-пізнавальних компетентнцій – застосування елементів цікавості на уроках. Цікава задача – це справжня економічна задача тільки з нестандартним розв’язанням. Такі завдання корисні для розвитку гнучкості розуму, вироблення навичок нешаблонного мислення, підвищення інтересу до предмета. Наприклад, при вивченні теми «Фактори виробництва» ставиться таке завдання: «Який фактор виробництва не втратив свого значення протягом усієї історії людства? Відповідь обґрунтуйте». Формування відповіді на поставлене питання викликає активну розумову діяльність учнів, змушує їх більш усвідомлено і глибоко вивчати матеріал.
  Четвертий напрям полягає у проведенні нестандартних уроків і заходів, наприклад, уроків-ігор. Ігри ставлять учня в умови пошуку, пробуджують інтерес до перемоги, а звідси – прагнення бути швидким, зібраним, спритним, вміти чітко виконувати завдання, дотримуватись правил. В іграх, особливо колективних, формуються також моральні якості особистості.
  Прикладом уроку-гри є ділова гра «Великі економісти». Подібні економічні ігри дають змогу розвивати дослідницькі якості учнів.
  П’ятий напрям на шляху формування навчально-пізнавальнтих компетенцій – застосування завдань практичної спрямованості. Практичні заняття вносять різноманітність в хід уроку, підвищують активність і самостійність учнів, сприяють підвищенню якості економічних знань та готовності їх застосовувати у реальному житті.
  Отже, компетентнісний підхід до викладання предмета «Основи ринкової економіки» дає змогу реалізовувати продуктивну і усвідомлену навчально-пізнавальну діяльність учнів, сприяє формуванню нової моделі майбутнього висококваліфікованого робітника сфери обслуговування населення, який відповідає умовам економічного розвитку країни і затребуваний на ринку праці.

Комментариев нет:

Отправить комментарий